https://parsiandej.ir/ahura/2023/04/rakhsh.m4v
هوش
مصنوعی، علمی است که به کمک آن، امکان برنامهریزی کامپیوتر برای انجام کارهایی که نیازمند فکر و استدلال انسانی هستند، فراهم میشود. این فناوری، روشهایی را برای برنامهنویسی و آموزش کامپیوتر بهگونهای فراهم میکند که او به صورت خودکار میتواند از پاداش و تنبیه یاد بگیرد، قادر به تشخیص الگوهای مختلف باشد، و به دنبال پاسخ به سوالات طبیعی با استفاده از زبان بشری برود. علومی همچون بینایی ماشین، پردازش زبان طبیعی و یادگیری ژرف (Deep Leaing) اهمیت بسیاری در توسعه هوش مصنوعی دارند. در این روش، دادههای بسیار زیادی به کامپیوتر داده میشود تا به صورت خودکار الگوریتمهایی برای پیدا کردن الگوهای مختلف در آنها، یاد بگیرد. این باعث میشود که
دانشمندان و پژوهشگران بتوانند از این فناوری جهت ارتقای امنیت، بهبود روشهای پزشکی، تحلیل دادهها در حوزه کسب و کار و بسیاری از زمینههای دیگر استفاده کنند.
کاربرد های هوش مصنوعی در زندگی انسانی
هوش مصنوعی قابلیت کاربردهای بسیار زیادی در کارکرد های روزانه دارد که به شکل خلاصه میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱- صنعت: با استفاده از هوش مصنوعی، کارایی و بهره وری در فعالیت های صنعتی و تولیدی بالاتر می رود؛ به عنوان مثال، هوش مصنوعی در خودروهای هوشمند، انبارهای خودکار و خطوط تولید خودروها به کار رفته است.
۲- سلامتی: با استفاده از هوش مصنوعی، پزشکان قادر به تشخیص بیماریهای مختلف، پیشبینی فراوانی بیماریها و شناسایی مسیر درمانی مناسب برای بیماران خواهند بود.
۳- خدمات مالی: هوش مصنوعی در درک بازار و تحلیل دادههای مالی بسیار مفید است؛ از جمله، تشخیص هرزنامه (spam) در پستهای بانکی و همچنین
+ نوشته شده در جمعه 26 خرداد 1402 ساعت: 19:42 توسط مهران شهریاری بازدید :88
برچسب ها:
|
صدانت
نوشتار «پناهیان؛ تقابل دین و
اخلاق» از
حمید نوربخشپناهیان؛ تقابل دین و اخلاق
حمید نوربخش
مقدمه صدانت: علیرضا پناهیان در سحرهای ماه رمضان ۱۴۰۲ با حضور در برنامۀ «ماه من» که بهطور مستقیم از شبکۀ سه پخش میشود دربارۀ تلقیهای ناصواب از دین و آثار تحریف دین -با عنوان “اصلاح برداشتهای ناروا از دین در رسالت و کلمات امیرالمؤمنین”- به سخنرانی و گفتگو میپردازد. ایشان در جلسه پنجم این برنامه -در تاریخ ۱۴۰۲/۰۱/۰۷- سخنانی پیرامون تقابل اخلاق و دین بیان کرد که جنجال بسیاری در فضای مجازی به راه انداخت. نوشتار زیر معطوف به سخنان ایشان در آن برنامه است.[۱]
یکم: پناهیان در اینجا چیزی شبیه به اخلاق فضیلت ارسطویی را الگویی از اخلاق گرفته است، آن هم با برداشتی مشوش و معوج. همانطور که میدانید، در اخلاق فضیلت، «فضیلت» میانهای بین دو افراط (یا افراط و تفریط) است. آنچه در ماجرای علی(ع) فضیلت است، میانهی طیفِ ترحم تا سنگدلی (طیف مربوطه) است. اینکه کسی رذیلت را با فضیلت اشتباه گرفته باشد و علی(ع) را متهم به عمل خلاف فضیلت (مهربانی/دلرحمی) کند، گناه اخلاق فضیلت نیست؛ گناه استدلال کنندهی به اخلاق فضیلت است که تصور روشنی از طیف مربوطه ندارد. به همین ترتیب پناهیان بارها بین اخلاق و فاعل اخلاقی خلط میکند. همچنین او اعمال اخلاقی و غیراخلاقی فاعل را جدا و اتمیک نمیبیند و روشن نمیکند که ارزش اخلاقی اعمال مختلف فاعل چه ربطی به یکدیگر دارند. اینکه ابنسعد در جایی ضداخلاقی عمل کند، نتیجه نمیدهد که تمام اعمال او یکسره ضداخلاقیست؛ ابنسعد میتواند در موردی فضیلتمندانه عمل کرده باشد و در موردی دیگر رذیلتمندانه. در این صورت هر کدام از اعمال او، وصف اخلاقی جداگانه دارند. در تصویر
+ نوشته شده در جمعه 26 خرداد 1402 ساعت: 19:42 توسط مهران شهریاری بازدید :85
برچسب ها:
|
صدانت
معرفی و
بررسی کتاب زندگینامه
خودنوشت مارتینلوتر
کینگ در
سلسله نشست های
گفتار و
اندیشهسعید دهقانی (روزنامه اعتماد | شماره ۵۴۵۶ | ۱۴۰۲ شنبه ۱۹ فروردین | صفحه ۱۱): افرادی که قدرت سیاسی و نفوذ اجتماعی داشتهاند اما برای نگه داشتن جایگاهشان کارآمدترین راه را دوری از خشونت برگزیدهاند در تاریخ معاصر جهان کمشمار بودهاند. «نلسون ماندلا»، «ماهاتما گاندی» و «مارتینلوتر کینگ» شناختهترین چهرههایی هستند که مدارا با دیگری، حتی با مخالفان جدی و دشمنان اصلِ اساسی رفتار و تصمیمهایشان بوده. این افراد همه در سده بیستم میزیستند، در نتیجه سالیان سال است که چنین الگوهایی در جوامع ظهور نکردهاند. با توجه به اینکه جامعه کنونی ایران بیش از هر زمان دیگری نیازمند فرهنگ خشونتپرهیزی است، مطالعه درباره زندگی این افراد اهمیت مییابد. کتاب «زندگینامه خودنوشت مارتینلوتر کینگ» چنان که از عنوانش بر میآید، یکی از آثاری است که روایتی دقیق و دست اول از زندگی و اندیشههای یکی از اصلیترین چهرههای خشونت ستیز ارایه میکند. این کتاب که به همت نشر کرگدن منتشر شده، شنبه، دوازدهم فروردین در نشستی با حضور محمدرضا معمار صادقی مترجم کتاب مورد نقد و بررسی قرار گرفت. حزب اتحاد ملت (شعبه فارس) برگزارکننده این نشست بود. مهمان دیگر این نشست غلامعلی کشانی بود که چندین اثر درباره خشونتپرهیزی به فارسی برگردان کرده است. آنچه در ادامه میخوانید گزارشی از سخنرانی محمدرضا معمارصادقی مترجم این کتاب است.
محمدرضا معمارصادقی، مترجم کتاب| مارتینلوتر کینگ هیچگاه کتابی تحت عنوان زندگینامه خودنوشت ننوشته است. پس این پرسش به وجود میآید که این کتاب چگونه پدید آمده است؟ یکی از استادان تاریخ در دانشگاه استنفورد که تخص
+ نوشته شده در جمعه 26 خرداد 1402 ساعت: 19:42 توسط مهران شهریاری بازدید :84
برچسب ها:
|
صدانت
آرش
نراقی:
دوزخ به
مثابه تبعید خود
خواستهآیا عذاب جاودانه در دوزخ با رحمت خداوندی ادیان توحیدی سازگار است؟ این پرسش را «مسأله دوزخ» می نامند. در این سخنرانی برخی پاسخ های مهم به این مسأله بررسی می شود، و در نهایت از نظریه «دوزخ به مثابه تبعید خودخواسته» دفاع می شود.
در تاریخ ۹ آوریل ۲۰۲۳
مشاهده فیلم سخنرانی در یوتیوب | آپارات
شنیدن صوت سخنرانی در انکر | اسپاتیفای | کستباکس
دریافت فایل صوتی این سخنرانی با لینک مستقیم
آرش نراقی: دوزخ به مثابه تبعید خود خواسته
رضا ایرانمنش
+ نوشته شده در جمعه 26 خرداد 1402 ساعت: 19:42 توسط مهران شهریاری بازدید :77
برچسب ها:
|
صدانت
گفتگوی رضا
علیجانی با
مصطفی ملکیان: سه محک
نهایی؛ عقلانیت، اخلاق جهانی و
حقوق بشر
سه محک نهایی؛ عقلانیت، اخلاق جهانی و حقوق بشر
مصطفی ملکیان پژوهشگر فلسفه
منبع: کتاب «آینده اسلام در ایران» / سه محک نهایی؛ عقلانیت، اخلاق جهانی و حقوق بشر
چند نوع اسلام در ایران و جهان اسلام معاصر می بینید؟ آیا در اسلام های مشاهده شده در ایران، عربستان، ترکیه، مالزی، طالبان، القاعده، داعش و … رویکرد مشترکی به آینده سازی و تحول اجتماعی و احیانا پیشرفت می توان دید؟
به گمان من، در جهان اسلام معاصر و از جمله در ایران کنونی، کسانی که خودآگاهانه و خودخواسته به اسلام روی آورده اند، به سه گروه اسلام گرایان بنیادگرا، اسلام گرایان سنت گرا، و اسلام گرایان تجددگرا تقسیم می شوند. من در مقاله ی سخنی در چندوچون اسلام و لیبرالیسم«[۱] به یازده وجه تفاوت هریک از این سه نوع اسلام گرایی با دو نوع دیگر اشاره کرده ام.
اما اکثریت عظیم مسلمانان، خودآگاهانه و خودخواسته به اسلام روی نیاورده اند؛ بلکه مانند اکثریت عظیم پیروان سایر ادیان و مذاهب در طول تاریخ، دین خود را از نیاکانشان به ارث برده اند و منفعلانه و بدون تأمل و تحقیق دریافت کرده اند. این اکثریت عظیم را میتوان معتقد به اسلام سنتی (که با اسلام گرایی سنت گرایانه فرق فارق دارد) دانست. اسلام سنتی، مؤلفه های هریک از آن سه نوع اسلام گرایی را در خود دارد و طبعا دستخوش ناسازگاری های درونی بسیاری است.
در اسلام های مشاهده شده در سرتاسر جهان، رویکرد مشترکی به آینده سازی، تحول اجتماعی و پیشرفت نمی بینیم. همه از اوضاع واحوال کنونی جهان اسلام ناراضی اند؛ همه نسبت به فرهنگ و تمدن متجدد غربی احساس حقارت و خودکمتربینی دارند (هرچند اسلامگرایان بنیادگرا، و تا حدی کمت
+ نوشته شده در جمعه 26 خرداد 1402 ساعت: 19:42 توسط مهران شهریاری بازدید :94
برچسب ها:
|
صدانت
درسگفتارهای
هادی صمدی با
عنوان شکوفایی و خوب
زیستنسلسله نشستهایی با عنوان “شکوفایی و خوب زیستن”
به میزبانی مؤسسه فرهنگی دکسا
برگزار شده در باغ کتاب
سخنران: هادی صمدی (پژوهشگر فلسفه تکاملی، عضو هیات علمی دانشگاه علوم و تحقیقات)
در شروع همهگیری کووید بازار پیشبینی در بارهی آیندهی جهان بسیار داغ بود. طی دو ماه اخیر و با دردسترس قرار گرفتن عمومی اشکالی از هوش مصنوعی، باز هم گمانهزنیها پیرامون آیندهی جهان بازار گرمی پیدا کرده است.
خوب زیستن در جهان پیش رو چه شکلی خواهد داشت و گام نهادن در مسیر شکوفایی چگونه است؟ در پاسخ ابتدا باید ببینیم شاخصهایی که بر بهزیستی انسان اثر دارند در چه جهتیاند: بهتر شدن یا بدتر شدن؟
طی سه سدهی گذشته پرسش پیرامون اینکه جهان به سمت بهتر شدن در حرکت است یا بدتر شدن فقط پرسش فیلسوفان بوده است. اما در سالهای اخیر دانشمندانی مانند پینکر نیز وارد بحث شدهاند و مدعیاند بهزیستی انسان طی سدههای گذشته افزایش یافته است.
.
.
جلسه اول | چگونه علم میتواند در مورد خوب زیستن سخن بگوید؟
مشاهده فیلم در یوتیوب | آپارات
شنیدن در انکر | اسپاتیفای | کستباکس
در جلسه نخست ابتدا در این باره صحبت میکنیم که چگونه باید دربارهی روندهای جهانی بهزیستی سخن گفت و نقش دادههای تجربی و نظریههای فلسفی در این حوزه چیست.
.
.
جلسه دوم | خوانشی تکاملی-ارسطویی از شکوفایی انسان
مشاهده فیلم در یوتیوب | آپارات
شنیدن در انکر | اسپاتیفای | کستباکس
موضوع: چگونه میتوان همراستا با فهمی ارسطویی از شکوفایی، خوانشی تکاملی از شکوفایی انسان و خوبزیستن داشت که ایرادهای وارد بر “داروینیسم اجتماعی” را نداشته باشد؟
در پاسخ به این پرسش خواهیم دید که
+ نوشته شده در جمعه 26 خرداد 1402 ساعت: 19:42 توسط مهران شهریاری بازدید :77
برچسب ها:
|
صدانت
«گفتگو در
فضای عمومی»؛ منطق، اخلاق، روانشناسی
جلسه «گفتگو در فضای عمومی»؛ منطق، اخلاق، روانشناسی به همت کلاب ژرف اندیشی در کلاب هاوس و در پنج شنبه ۱۴۰۲/۲/۲۱ با حضور آقایان اردشیر منصوری ،حسین بیات و حسین دباغ برگزار شد.
.
.
نکات مورد توجه اردشیر منصوری در این جلسه:
– برجستهسازیِ ملاحظاتی که در گفتگوها و فرهنگِ زبانی در جامعۀ ایرانی، بهویژه گفتگو در عرصۀ عمومی، از جمله رسیدگی به موارد اختلافی در تبادل نظرهای اجتماعی و سیاسی، شایستۀ توجه بیشتر است.
– توجه به این که «گفتگو» اسم عامی است برای انواع مراودات زبانی، و التزام به ضوابط گفتگوی سالم و مؤثر امری طیفی است و نه به اصطلاح مصداقِ دوگانۀ «صفر و یک». در این باره بین شرکتکنندگان در این میزگرد تفاوتِ نظری وجود داشته است. به گمانِ من (منصوری) اگر «دیالوگ» آرمانی (مطابقِ مدلِ مشهور دیوید بوهم) نمرۀ ۱۰۰، و مجادلۀ خصمانه و بیانِ موهِن نمرۀ صفر داشته باشند، گونههای مختلفی از مبادلۀ زبانی مانند مذاکره، مباحثه، مناظره در میانۀ این طیف قرار دارند. در دیالوگ بوهمی هدف تنها ایجاد فضای مشترک برای وسعتِ نظر (برخورداری از منظرهای جدید در اندیشیدن) و اصلاح منظر خویشتن است، و نه حتی تفاهم نهایی و اخد بهترین تصمیم! بر این اساس گونههای دیگر تبادل زبانی مانند مذاکره و مباحثه و مناظره در میانۀ این طیف قرار دارند. جا دارد شهروندِ اخلاقی و کنشگران عرصۀ عمومی به اقتضایِ موقعیت، ملاحظات دیالوگ آرمانی را به قدر مقدور در گفتگوهای عمومی کار آورند.
– ملاحظات دیالوگ (گفتگوی آرمانی) علاوه بر منطق، شامل ملاحظات اخلاقی و روانشناختی نیز هست. اگر درسآموختۀ منطق، توجه به قوتِ استدلال و پرهیز از مغالطه است، از منظر اخلاق و روان
+ نوشته شده در جمعه 26 خرداد 1402 ساعت: 19:42 توسط مهران شهریاری بازدید :82
برچسب ها:
|
صدانت
نشست علمی «آیا انسان ذاتا موجودی جنسی است؟»نشست علمی «آیا انسان ذاتا موجودی جنسی است؟» با حضور و سخنرانی آذرخش مکری (روانپزشک) و عفت السادات مرقاتی خویی (سکسولوژیست) پنجشنبه ۴ خرداد ۱۴۰۲ در سالن فردوسی به همت گروه سلامت جنسی رسش و خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
.
.
آدرس: تهران، میدان فردوسی، خیابان نجات الهی (ویلا)، نبش خیابان ورشو، خانه اندیشمندان علوم انسانی، سالن فردوسی
.
دریافت مستقیم صوت این نشست
شنیدن در انکر | اسپاتیفای | کستباکس
.
.
نشست علمی «آیا انسان ذاتا موجودی جنسی است؟»
رضا ایرانمنش
+ نوشته شده در جمعه 26 خرداد 1402 ساعت: 19:42 توسط مهران شهریاری بازدید :80
برچسب ها:
|
صدانت
معرفی کتاب «تاریخ زنان فیلسوف معاصر» اثر مری الن
وایتزنان فیلسوف در آغاز قرن بیستم همچنان با محدودیتهای بسیاری برای دسترسی به آموزش رسمی در فلسفه مواجه بودند، اما در این قرن توانستند به دانشکدههای فلسفه وارد شوند و به درجۀ استادی برسند. گرچه نمیتوان شواهد دال بر تبعیض جنسی را نادیده یا دستکم گرفت، دستکم حالا دیگر زنی فیلسوف بودن امری غیرعادی نیست. کتاب حاضر، که جلد چهارم از مجموعۀ تاریخ زنان فیلسوف است، باوری شایع را به چالش میکشد؛ اینکه فلسفه قلمرو جولان ذهن بزرگترین مردان است. نویسندگان کتاب نشان میدهند که زنان فیلسوف معاصر، مانند همتایان مردشان، در شکل دادن به «مسائل کلان» فلسفه دخیل بودهاند؛ نوشتههایی برای اعقاب خود به جا گذاشتهاند؛ مریدان، شاگردان و پیروانی داشتهاند؛ و در آکادمیها و انجمنهای تخصصی به پرورش و پیشرفت دیگر فیلسوفان کمک کردهاند.
زندگی، آثار و نظام فکری سیزده فیلسوف زن معاصر در فصلهای مختلف این کتاب بررسی شده است: ویکتوریا لیدی ولبی، ای. ای. کنستانس جونز، شارلوت پرکینز گیلمن، لو سالومه، مری ویتن کالکینز، ال. سوزان اِستبینگ، ادیت اشتاین، گردا والتر، آین رند، کورنلیا یوحانا دفوخل، هانا آرنت، سیمون دو بووار، سیمون وِی.
.
.
معرفی کتاب «تاریخ زنان فیلسوف معاصر» اثر مری الن وایت
نشست نقدوبررسی کتاب «تاریخ زنان فیلسوف معاصر» در شهر کتاب
با حضور مصطفی ملکیان، سیدهزهرا مبلّغ ،مریم نصراصفهانی و علی اصغرمحمدخانی
مکان:خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچهی سوم ،مرکز فرهنگی شهرکتاب
زمان: سهشنبه ۲ خرداد ۱۴۰۲
مشاهده فیلم سخنرانی مصطفی ملکیان در یوتیوب
مشاهده فیلم سخنرانی سیدهزهرا مبلّغ در یوتیوب
مشاهده فیلم سخنرانی مریم نص
+ نوشته شده در جمعه 26 خرداد 1402 ساعت: 19:42 توسط مهران شهریاری بازدید :86
برچسب ها:
|
صدانت
نوشتار هادی حکیم شفایی با
عنوان «زوال نقد در
جامعه ایران و
ضرورت تفکر انتقادی»زوال نقد در جامعه ایران و ضرورت تفکر انتقادی
نویسنده: هادی حکیم شفایی
نقد و فرهنگ گفتگو در جامعه ایرانی حتی در سطح تحصیلکردگان، روشن اندیشان و نخبگان، با وضعیت مطلوب فاصله بسیار دارد. اگر بتوان بهترین واژه را برای توصیف این وضعیت بکار برد واژه ی《ابتذال》بهترین وصف ممکن در بیان این مساله است. به نظر میرسد که اساسا واژه نقد یا نقد کردن، بدرستی فهم و یا تمرین نشده است. با رجوع به فرهنگ های واژگان، تعریف نقد کردن را چنین می یابیم:
“جدا کردن سره از ناسره” و یا “مطرح کردن ضعف و قوت یک اثر”. با توجه به این معانی، مشخص می شود که نقد کردن، در معنای لغوی، اعم از بیان خوبی ها و بدی ها، خطاها و صحیح ها، خدمات و خیانت ها، و مزایا و معایب است؛ به عبارتی، فرایند نقد کردن، بر مبنای《تفکر انتقادی》صورت می پذیرد. اصطلاح تفکر انتقادی یا critical thinking، به معنای ارزیابی و تحلیل عقلانی یک مساله، بطور ماهرانه، منصفانه، بی طرفانه و همدلانه است. بنابراین، نقد کردن، ضرورتاً برابر با انتقاد کردن، رد کردن، طرد کردن و مانند آن نیست اگرچه رد کردن روشمند، می تواند فقط بخشی از فرایند نقد کردن باشد. ریچارد پل و لیندا الدر تفکر انتقادی را سطح بالاتری از تفکر معمول می دانند که ابزارهایی مفهومی در اختیار ما می گذارد تا بتوانیم در فرایند جستجوی معنا و حقیقت، طرز کار ذهن را درک کنیم. تفکر انتقادی به بیان این نویسندگان، نوعی《ندای درونی خردورزانه》است که اندیشه ها، عواطف و اعمال ما را بررسی و به شیوه ای خردمندانه تر بازسازی می کند[۱].
از این تعاریف چنین بدست می آید که نقدِ مبتنی بر تفکر انتقادی نیازمند تحقق
+ نوشته شده در جمعه 26 خرداد 1402 ساعت: 19:42 توسط مهران شهریاری بازدید :83
برچسب ها:
|